onsdag 25 september 2013

Guds Barn

Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud. John 1: 12-13

Hur kan vi bli Guds barn? Kan alla människor finna Gud? Johannes säger att vi kan ta emot Jesus och bli Guds barn om vi har blivit födda av Gud. Borde vi först göra något så som träna våra kroppar och öva våra sinnen eller ha en stark vilja så att vi kan bli Guds barn? Det man bör göra är inte lätt, det kräver träning och en stark vilja, säger dom som inte känner Herren Jesus Kristi. Vad säger Bibeln, borde vi först vara goda, för att vår Gud kan acceptera oss? Nej, Bibeln säger: "Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om - en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla som tror. Här gör ingen åtskillnad." (Rom 3:21-22), "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." (Joh 3:16). Vi kan ropa Jesus och Han kommer att hjälpa oss och leva i vårt hjärta och ge oss evigt liv. Jesus lever i Hans Ord, i Bibeln.


lördag 7 september 2013

Tjänare

Men med er är det annorlunda: den störste bland er skall vara som den yngste, och den som är ledare skall vara som tjänare. Luk 22:26

Tjänare? Ville vi vara som tjänare? Vi ser att dom som tjänar är inte uppskattade i vårt samhälle men ledare värderas högt. Vad säger Jesus: "Om nu jag, som är er herre och mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort med er." (Joh 13:14-15). Vill vi gå i Jesus spår eller inte? Det är inte lätt att tjäna i vårt samhälle och bildligt "tvättar smutsiga fötter", men Gud kallar oss att tjäna med våra tjänstegåvor som Gud gett och göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till. (Ef 2: 8-10). Hur kan vi tjäna vi som är mänskliga och inte gudomliga? Det är Guds gåva: "Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. Ty det är Gud som verkar i er så att ni både i vilja och gärning förverkligar hans syfte." (Fil 2:12-13). Vi är lemmarna i den kropp som är Jesus Kristus och vi har olika nådegåvor i Kristus Jesus församling men Anden är densamma och Han fördelar sina gåvor på var och en så som den själv vill. (1 Kor 12). Vi har gåvor till nytta och kan tjäna vår nästa.


tisdag 27 augusti 2013

Guds Rike

"Guds rike kommer inte på ett sådant att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er". Luk 17:20-21

Guds rike inom oss, är det möjligt? Vi är syndiga och vår Gud är helig, hur kan vi har vår Gud inom oss? "Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn , åt alla som tror på hans namn" (Joh 1:12). Vi kan be Jesus att komma till våra hjärtan och leva i oss: "Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig" (Upp 3:20). Min Jesus i mig, det är en sådan gåva att man kan inte förstå det att vara möjligt, men i Guds ord vi kan finna Jesus och Jesus är Ordet, som blev människa och bodde bland oss (Joh 1:1, 14). Och vi kan be att Gud vill ge oss en människa med som vi kan tala och bedja (Matt 18:20). Jesus Kristus är gåvan och frälsningen för var människosjäl från Käre Himmelske Fader. "Liksom Fadern har har älskat mig, har jag älskat dig. Blir kvar i min kärlek." (Joh 15:9)


måndag 19 augusti 2013

Ljuset

Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Joh 8:12

Jesus livets Ljus! Vi har så många möjligheter att välja, hur kan vi vet vad är den rätta vägen för oss? Jesus ber oss att följa Honom. Men hur kan vi se Honom och hur kan vi lyssna Honom? Vi kan möta Jesus i Hans Ord, "I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud..I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret.', Joh 1:1-4. 'Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.', Joh 14:6. 'Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn.', Joh 20:31. Jesus är vägen och vi kan be Honom att visa oss Hans väg och leda oss (Ps 27:11). Han vill skänka oss evigt liv, och betydelsen för våra liv, vi alla kan betjäna Gud och våra medmänniskor, Gud har planet för varje enskild människa (Ef 2:8-10).


onsdag 7 augusti 2013

Frukten

Och min bön är att er kärlek ständigt skall växa och bli rik på insikt och urskillning, så att ni kan avgöra vad som är väsentlig och stå rena och skuldfria på Kristi dag, fyllda av den rättfärdighet som är frukten av Jesu Kristi verk, Gud till ära och pris. Fil 1:9-11

Vilken anslående bön! Hur kan vi vara full av kärlek och empati och göra Guds goda gärningar (Ef 2: 8-10)? Vad gjorde Paulus, han bad, har vi kära nära vänner som ber, tackar vi dem som älskar och bryr sig om oss? Vi kan be Herren Jesus Kristi och ropa till Honom att frälsa oss så att vi kan vara "en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit" (2 Kor 5:17), och Jesus Kristi vill rädda oss "Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad" (Rom 10:13). Det är Jesus Kristi och Hans Ande som värker frukten i oss "Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med alla dess lidelser och begär. Om vi har andlig liv, låt oss då följa en andlig väg. Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra." (Gal 5:22-26). Det är Jesus Kristus som lever i oss och vi kan betjäna våra medmänniskor med våra tjänstegåvor som Gud gett.


lördag 11 maj 2013

Livets Törst

Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar! Förse er med säd, så att ni får äta! Kom och få säd utan pengar, vin och mjölk utan att betala. Jes 55:1

Vad är det vi längtar efter, vad är det vi söker efter, vad är den här längtan inom oss? Jesus säger: " Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas." (Matt. 7:7). Är vi törstig och hungrig att leva? Vill vi ha mening åt våra liv, att vi lever tillsammans med vår nästa? Vi kan be och gå till Jesus, med inga pengar och inga gärningar bara att ropa: "Jesus hjälp mig!" och "var och en som åkallar Herrens namn skall bi räddad" (Rom 10:13).


söndag 28 april 2013

Dyrbara Löften

Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värd. 2 Pet 1:4

Gudomlig natur, hurdan är den och var ser vi den? Vi kan se Gud i Jesus Kristus som är Gud, och lever i Hans Ord. I Jesus Kristus vi kan se Gud och alla gudomliga egenskaper som Hans helighet, godhet, barmhärtighet, kärlek and omsorg. Han lyfter vi som har fallit och förlåter oss våra skulder och botar våra sår. Han förödmjukar dem som är stolta, arroganta och obarmhärtiga, men håller i sina armar dem som har ett förkrossat hjärta och frälser dem som har en bedrövad ande. Hur kan vi vara delaktiga av de här gudomliga kvalitéer, vi som har fördärvad natur? Jag kommer till Dig Jesus Kristus, du kan lyfta mig och verka i mig, både i vilja och i gärning, så att Din goda vilja skall ske. Du min Gud har gett mig dina dyrbara löften, för att genom dem jag kan bli delaktig av Din natur och Du kan betjäna och hjälpa min nästa, när Du min Herre lever i mig utan Dig kan jag göra ingenting. Hur skön och underbar världen vi har i Jesus Kristus.